Wednesday, 3 June 2015

6 Ciri Terbaru Android M Yang Menarik


Syarikat laman web carian no 1 dunia, Google, baru saja melancarkan Android M di acara Google I/O 2015 di San Francisco.

Android terkenal sebagai sistem operasi (OS) telefon pintar dan juga merupakan pesaing terbesar Apple iOS.

Sebelum ini, Android tampil dengan Android 5.0 Lollipop.

Android M? Adakah Macaroon? Muffin?Marshmallow? 
Setakat ini belum ada lagi nama rasmi, dan hanya dipanggil "Android M".
Google juga turut memperkenalkan ciri-ciri menarik yang akan dilengkapi oleh Android M. 

Jom tengok 6 ciri terhebat Android M.

1. Fingerprint Reader Support

Pengimbas cap jari (fingerprint scanner) untuk telefon pintar sebelum ni diperkenalkan dengan pelancaran telefon pintar keluaran Apple, iPhone 5s. Kini pengeluar-pengeluar telefon pintar jenama lain turut menggunakan teknologi ini untuk telefon keluaran mereka.


Oleh itu, Google sertakan sokongan pengimbas cap jari di dalam Android M untuk kegunaan telefon pintar yang mempunyai pengimbas cap jari.

Dengan adanya pengimbas cap jari, pengguna Android tidak lagi perlu menggunakan username dan password untuk membuka telefon sebaliknya hanya mengimbas cap jari saja.

2. Android Pay

Android Pay adalah fungsi baharu yang membenarkan pengguna membeli dan berbelanja wang dengan menggunakan telefon pintar mereka, melalui aplikasi tertentu. Fungsi ini sebelum ini juga diperkenalkan oleh Apple, iaitu ApplePay.



Android Pay bukan saja membolehkan pengguna membeli barangan atas talian sahaja, tetapi juga boleh membeli di kedai sebenar. Google membenarkan pembangun aplikasi untuk membangunkan aplikasi yang membolehkan pengguna membeli dan membayar barangan di kedai sebenar. 

Sebagai contoh, apabila pengguna ke kedai makan yang mempunyai aplikasi Android Pay, untuk membayar makanan, pengguna hanya perlu membayar melalui aplikasi Android Pay sahaja tanpa perlu menggunakan wang ringgit sebenar.

3. Power and Charging

Android M turut menawarkan peningkatan kepada jangka hayat bateri telefon pintar pengguna dengan fungsi terbaru yang dinamakan Doze.


Doze berfungsi dengan cara menggunakan sensor telefon pintar pengguna untuk mengesan berapa lama penguna membiarkan telefon pintar tanpa menggunakanya. 
Jika pengguna tidak menggunakan telefon untuk seketika, Doze secara automatik akan mematikan dan mengurangkan kuasa pemprosesan telefon tersebut. Ini secara tidak langsung dapat mengurangkan penggunaan bateri telefon, dan dapat memanjangkan jangka hayat bateri.

Google berkata, jangka hayat bateri akan bertambah sebanyak 2 kali ganda semasa di dalam mode standby.

Apabila pengguna mengangkat atau menggerakkan telefon, Doze secara automatik akan mengembalikan kuasa pemprosesan kepada telefon.

4. App Permissions

Dalam versi Android sebelum ini, jika pengguna ingin memuat turun aplikasi dari Google Play, pengguna perlu sentiasa membenarkan aplikasi tersebut. 



Kebanyakan masanya, pengguna tidak membaca kebenaran aplikasi ini, sebaliknya hanya menekan approve sahaja.

Dengan Android M, Google membuatkan app permissions lebih senang untuk difahami. Jika sebelum ini pengguna perlu membenarkan aplikasi ketika henda memasangnya, kini pengguna perlu membenarkan aplikasi hanya ketika hendak menggunakan sesuatu fungsi di dalam aplikasi tersebut.

Sebagai contoh, apabila pengguna henda menggunakan "Whatsapp voice note" untuk pertama kali, Android M akan bertanyakan kebenaran aplikasi untuk menggunakan Microphone.

5. App Links

Salah satu fungsi yang membebankan pengguna Android sebelum ini adalah apabila Android sentiasa bertanya aplikasi manakan yang pengguna nak gunakan untuk membuka pautan laman web.


Sebagai contoh, jika pengguna menekan pautan laman web Twitter, Android akan bertanya sama ada hendak membuka pautan itu melalui aplikasi Twitter atau Chrome. 
Sudah tentulah pengguna henda membukanya dengan aplikasi Twitter.
Android sebelum ini tidak dapat memahami perkara ini.

Dengan fungsi terbaru Android M, tiada lagi masalah itu,
Google mengatakan yang Android M dapat memahami jenis pautan dan aplikasi manakah yang akan digunakan.

Fungsi ini membenarkan pengguna menggunakan telefon Android dengan lebih senang dan pantas.

6. Chrome Custom Tabs

Sebelum ini, jika pengguna menekan pautan di dalam sesuatu aplikasi, Android akan membuka Chrome untuk melayari pautan tersebut. Ini sangat membebankan kerana pengguna kini membuka 2 aplikasi. Dan pengguna perlu menukar aplikasi jika hendak kembali ke aplikasi sebelum ini dan mungkin perlu log masuk kembali.


Fungsi terbaru Android M iaitu Chrome Custom Tabs akan membolehkan sesuatu aplikasi itu membuka tabs sendiri tanpa perlu membuka aplikasi Chrome. Dan pengguna jugak tidak perlu lagi log masuk semula ke dalam laman web.

Fungsi ini tidaklah sehebat mana tetapi secara tidak langsung dapat meningkatkan penggunaan aplikasi


Baiklah itu saja 6 ciri terbaik Android M yang dapat dikongsikan. 
Sama-sama lah kita tunggu Android M.


Rujukan







Item Reviewed: 6 Ciri Terbaru Android M Yang Menarik Description: Rating: 5 Reviewed By Afif Zafri

Share:

Popular Posts

© 2011 - Reaperz All rights reserved | Theme Designed by Seo Blogger Templates DMCA.com